0504-601-986

למה כל כך קשה לעזוב מערכת יחסים רעילה / נרקסיסטית?

תוכן עניינים

עדי מור הרשי -
מלווה ומאמנת להתמודדות והחלמה ממערכות יחסים רעילות ונרקסיסטיות

עדי היא מלווה בתהליכי פרידה וגירושים המתמקדת בריפוי והחלמה, כולל ממערכות יחסים רעילות ומערכות יחסים נרקסיסטיות.

לעיתים נדירות פרידות רומנטיות הן יפות ומסכמות. זה נדיר ששני אנשים יכולים להיפרד מבלי שאף אחד מהם ייפגע.כל פרידה היא כואבת. אפילו אלה שבהם אתם חושבים שלא הייתם מעורבים רגשית. אם השקעתם מעצמכם זמן, אנרגיה ומשאבים נוספים – זה מספיק כדי להתאבל על סיום מערכת היחסים.


אבל כשאנשים רבים שומעים שמישהו נמצא במערכת יחסים לא בריאה, פוגענית או נרקסיסטית, השאלה הראשונה שלהם היא, "למה הם לא עוזבים?" אם מעולם לא עברתם מערכת יחסים כזו, תגובה כזו עשויה להיראות הגיונית. פשוט תקום ותלך ותמשיך בחייך – נכון? 

להיפרד ממישהו שפעם אהבנו זה אף פעם לא קל. אבל כשזה מגיע ליציאה ממערכת יחסים לא בריאה או נרקסיסטית, זה יכול להרגיש אפילו יותר קשה, זה אף פעם לא קל כמו "פשוט לעזוב". לעתים קרובות, זה לא חוסר מודעות שמחזיק אנשים תקועים במערכות יחסים לא בריאות; עמוק בפנים נשמע קול הקורא לתשומת לבם שדוחק בהם להתמודד עם האמת, אבל היא נקברת בגלל פחדים בסיסיים.

אמנם ישנן סיבות רבות למה קשה לעזוב מערכת יחסים רעילה, אך ישנן כמה סיבות נפוצות שריכזנו במיוחד עבורכם.

נסיגה כימית 

אחת הסיבות היא מסיגה של כימיקלים, שאנחנו רגילים לקבל מהם אספקה על בסיס קבוע כשאנחנו במערכת יחסים:

  1. אוקסיטוצין – משתחרר באמצעות אינטימיות או מגע
  2. דופמין – משתחרר כאשר אתה נהנה או מתוגמל
  3. סירטונין – משתחרר כשאתה מאושר

כאשר אתם יוצאים ממערכת יחסים, גם אם היא לא רעילה, אתם מאבדים את האספקה שלכם, וזה יכול להרגיש כמו גמילה מסמים [1]. באותו אופן, אנו עשויים להרגיש צורך להחזיר את האדם, גם אם הקשר רעיל.

הנסיגה הכימית בעקבות הפרידה יכולה לגרום לכם לחוש חרדה, דיכאון ובדידות.

אתם רגילם לזה

מערכות יחסים רעילות עשויות להיות קשות לעזיבה כי הן מרגישות בבית. 

גם אם אתם לא בדיוק מרוצה מבן או בת הזוג שלכם, זה עשוי להרגיש נורמלי להרגיש אומללים. אם אתם מרגישים שקשה להתרחק ממערכת יחסים רעילה, יכול להיות שזה בגלל שהתרגלתם לדרמה ולאומללות שבאה בעקבותיה.אנשים שחווים את זה מרגישים תחושת רוגע בתוך הכאוס.

מחקרים מראים שההורים שלנו משפיעים על מערכות היחסים שלנו כשאנחנו מתבגרים. האופן שבו ההורים שלנו מתקשרים איתנו ואחד עם השני משפיע על החוויות שלנו בהמשך. אז אם גדלתם בבית סוער, סביר להניח שכמבוגרים מערכות יחסים רעילות ולא יציבות יראו לכם טבעי [2]. 

* ייתכן שאתם חווים את זה כתחושת רוגע בתוך הכאוס. הגדרה מחדש של "רוגע", ליווי מקצועי, יכול לעזור לכם מאחור מערכת יחסים כאוטית כזו.

אתם נהנים מהסבל

אני יודעת – אתם אומרים שאתם לא. אבל יש לכולנו לעיתים כמיהה לא הגיונית להרגיש רע. אנחנו מתפלשים בכאב שלנו, אנחנו לוקחים את הזמן שלנו עם אבל. אני לא אומרת שאנחנו לא צריכים להתאבל על האובדן שלכם, אני אומרת, שאתם מחבקים את זה פעמים יותר מדי.

במקרה של פרידה סוערת, בדרך כלל, הכאב והאכזבה הם כל מה שנותר. אתם מסתכלים דרך זיכרונות, מענים את עצמכם עם מעבר על חשבונות המדיה החברתית של האקסים שלכם, מנסים להבין מה השתבש. אתם מבלים זמן מטורף בלחשוב עליהם – במקום למצוא הסחת דעת כי אתם חושבים שמגיע לכם הסבל. 

בפרידה ממערכת יחסים רעילה, הסבל הוא ממושך. במיוחד כי אתם אף פעם לא יכולים לדעת אם הפרידה שלהם תהיה האחרונה או שהם יחזרו בעוד יום, בעוד שבוע או בעוד חודש. הכאב שלכם נמשך זמן רב יותר – בגלל חוסר הוודאות שהוא סופי.

* הקדישו קצת זמן להתאהב בעצמכם (שוב או בפעם הראשונה). בנו שגרה יומיומית של "זמן עצמי" שמאפשרת לכם להיות אחד על אחד עם הגוף הזה והאדם הזה שאתם תבלו איתו לנצח.

אתם כבר לא עצמכם

בכל מערכת יחסים, אתם יוצרים זהות של שניכם. אתם מפסיקים להיות רק עצמכם, וחלק מכם מועבר לזהות "אנחנו". זה מורכב מכל הדברים שעשיתם יחד, כל הבדיחות הפנימיות, וכל החווית שיצרתם כחלק מהזוג.

עם אובדן הקשר אתה מאבד חלק משמעותי מהעצמי שיצרת יחד.

במערכת יחסים נרקסיסטים, נוצר קשר סמביוטי ותחושת העצמית נמחקת. בן או בת הזוג עושים כדי שהעולם שלכם יסתובב סביבים, הם משתלטים על תחושת הזהות העצמית, ואתם מאבדים לחלוטין את הקול הפנימי שלכם, שומטים את הגבולות לשכם ומוסרים את השליטה לאדם אחר, ובכך מוותרים על חלקים מהאישיות שלנו ומהאושר שלנו.

ואז כשהבועה מתפוצצת אתם צריכים להבין שמי שנשאר הוא בעיקר זה מי שהייתם בתוך מערכת היחסים – ללא מחשבות, רגשות או מעשים עצמאיים. להבין שלא רק איבדת אותם, אלא גם איבדת חלק גדול ממכם זה כואב.

* בנו שגרה יומיומית של "זמן עצמי" שמאפשרת לכם להתחיל להקשיב לקול הפנימי, והעזרו באיש מקצוע כדי לבנות מחדש את תחושת העצמי

פגיעה בהערכה העצמית

אחרי תקופה ארוכה של מערכת יחסים רעילה, משהו באישיות שלכם השתנה ואין סיכוי שאתם בורחים בלי להיות שיכורים מאמונות שליליות לגבי עצמכם, לאחר שזלזלו, זלזלו בכבוד, בגבולות ובתחושת העצמי שלכם, מה שהותיר בהחלט אתכם מותשים ועם מעט אמונה בעצמכם. 


דימוי עצמי נמוך יכול למלא תפקיד בהישארות במערכת יחסים לא בריאה .זה די יכול לגרום לכם לחשוב שאתם לא רואיים למערכת יחסים בריאה ואוהבת. אתם מרגישים חלשים וחסרי אונים, והמחשבה להיות שם לבד בחוץ היא מחשבה מאוד מפחידה, הרבה יותר גרועה מאשר להיות במערכת יחסים רעילה.

* הדרך החוצה עוברת דרך בנייה מחודשת של הבטחון העצמי והערכה העצמית שלכם.

עוברים פרידה, מסיימים מערכת יחסים או התגרשתם?

אף אחד לא מכין אותכם לתקופות בחייכם שבהן הכל משתנה ברגע, ואתם חייבים להרים את השברים לבד ולהתחיל לבנות את עצמכם מחדש.

אין רגע שבו אנחנו רוצים לעבור זמנים מאתגרים, גירושים, פרידה, התמודדות עם בגידה, למידה על התעללות רגשית, ובכל זאת לעיתים אנחנו נאלצים להתמודד עם מציאות קשה ולא רצויה. להסתכל על מי שהייתם במערכת היחסים שלכם ולהרגיש אבודים, שבורים ומודאגים שלעולם לא תרפאו.

אחד הדברים הכואבים ביותר שאתה יכול לחוות הוא שהשטיח נשלף מתחתיכם וצריך לקבל שהחלום שבניתם ועמלתם הפך לעי חורבות. ריפוי ממה שעברתם בעבר היא משימה לא פשוטה, אבל היא הכרחית כי מגיע לכם יותר ממה שקיבלתם.

עכשיו יש לכם הזדמנות לעבור מהפך, לכתוב מחדש את הסיפור שלכם ולבנות את החיים שלכם מחדש.

אבל יש אור בקצה המנהרה. האתגר הגדול שלכם יהיו להתעלות מעל מה שעברתם והפרס יהיה אחרי שתצאו מהצד השני חזקים יותר.

תהליכים קבוצתיים

100 ימים No Contact

השיטה המהירה ביותר להתמודד עם קשר רעיל היא להכנס למצב של No Contact – ניתוק מגע מוחלט, התרחקות מוחלטת מאדם הרעיל והפסקת כל סוג של יצירת קשר עימו, כדי ליצור מרחב אישי מוגן ובריא יותר עבור עצמך. 

עם זאת המציאות מראה, שרב הנפגעים במערכת יחסים רעילים, נשברים וחזרים שוב ושוב לתוך הקשר הרעיל.

תוכנית 100 ימים של No contact נועדה ליצירת מרחב מוגן שיעזור לכם לצלוח את המצב של ניתוק הקשר. 

הליווי כולל:

  • מפגש הכרות קבוצתי בן שעה
  • מפגש תמיכה קבוצתי שבועי בן שעה – בו נתרגל סיטואציות מהחיים
  • ליווי צמוד בקבוצת ווטס אפ סגורה לחברי הקבוצה

100 ימים של חוסן מנטלי

תהליך ליווי קבוצתי בן 12 מפגשים בהנחיית עדי מור הרשי לבניית החוסן המנטלי, על ידי שימוש בכלים שונים:

  • תודעת אושר
  • בניית ערך והערכה עצמית 
  • מודל התמודדות עם סיטואציות מורכבות

הליווי כולל:

  • פגישה קבוצתית של שעה וחצי
  • תרגול יומי בקבוצת הווטס אפ הסגורה של הכלים הנלמדים