0504-601-986

איך לשפר את הערך והערכה העצמית שלנו

תוכן עניינים

עדי מור הרשי -
מלווה ומאמנת להתמודדות והחלמה ממערכות יחסים רעילות ונרקסיסטיות

עדי היא מלווה בתהליכי פרידה וגירושים המתמקדת בריפוי והחלמה, כולל ממערכות יחסים רעילות ומערכות יחסים נרקסיסטיות.

הערך העצמי שלנו מתפתח ומתעצם עוד בהיותינו ילדים ומתבסס על שני דברים עיקריים: הראשון הוא האהבה בלי תנאי בילדותינו על ידי ההורים שלנו, והשני על ידי השוואה ביננו לבין ההורים שלנו (לרב להורה מאותו המין). 

הערכה עצמית עשויה לגדול והתכווץ כאשר אנחנו מעריכים את עצמנו על מול קבוצת השווים לנו לאורך כל חיינו. האמת היא שרמת ההערכה העצמית שלנו עשויה לגדול או להתכווץ בהתבסס על האופן שבו אנשים התייחסו אלינו בעבר וההערכות שעשית לגבי חייך והבחירות שלך.

החדשות הטובות הן שיש לנו מידה לא מבוטלת של שליטה בכל הנוגע להעלאת רמת הערך והערכה העצמית שלנו. ישנם שינויים פשוטים וקונקרטיים שאנחנו יכולים לעשות שמאתגרים את הנפש והגוף שלנו. שינוי אחד כזה הוא לנקוט בצעדים להפחתת חשיבה שלילית ולבנות מחשבות חיוביות ומעודדות על האדם שאנחנו והאדם שאנחנו יכולים להיות.

הערכה עצמית בריאה יכולה להשפיע על המוטיבציה שלך, על הרווחה הנפשית שלך ועל איכות החיים הכללית שלך. עם זאת, הערכה עצמית גבוהה מדי או נמוכה מדי יכולה להיות בעייתית. הבנה טובה יותר מהי רמת ההערכה העצמית הייחודית שלך יכולה לעזור לך להגיע לאיזון המתאים בדיוק עבורך.

מדוע הערכה עצמית חשובה?

הערך והערכה עצמית משפיעה על תהליך קבלת ההחלטות שלנו, מערכות היחסים שלנו, הבריאות הרגשית שלהו והרווחה הכללית שלנו. זה גם משפיע על המוטיבציה, שכן אנשים עם ראייה בריאה וחיובית על עצמם מבינים את הפוטנציאל שלהם ועשויים להרגיש השראה להתמודד עם אתגרים חדשים. 

מאפיינים של אאנשים עם ערך והערכה עצמית בריאה:

בעלי הבנה מוצקה של כישוריהם

מסוגלים לשמור על יחסים בריאים עם אחרים כי יש להם מערכת יחסים בריאה עם עצמם

בעלי ציפיות מציאותיות ומתאימות מעצמם ומיכולותיהם

מבינים את הצרכים שלהם ומסוגלים לבטא אותם

אנשים עם הערכה עצמית נמוכה נוטים להרגיש פחות בטוחים ביכולותיהם ועלולים לפקפק בתהליך קבלת ההחלטות שלהם. אולי הם לא מרגישים מוטיבציה לנסות דברים חדשים כי הם לא מאמינים שהם מסוגלים להגיע ליעדים שלהם. אנשים עם הערכה עצמית נמוכה עשויים להיתקל בבעיות במערכות יחסים ובביטוי הצרכים שלהם. הם עלולים גם לחוות רמות נמוכות של ביטחון עצמי ולהרגיש לא אהובים ולא ראויים.

אנשים עם הערכה עצמית גבוהה מדי עלולים להעריך יתר על המידה את כישוריהם ועלולים להרגיש זכאים להצליח, גם ללא היכולות לגבות את אמונתם בעצמם. הם עשויים להיאבק בבעיות מערכות יחסים ולחסום את עצמם משיפור עצמי מכיוון שהם כל כך מקובעים לראות את עצמם כמושלמים.

איך להעלות את הערך והערכה העצמים?

# החליפו חשיבה שלילית בחיובית

זהו טריגרים

כדי להגביר את רמת החשיבה החיובית בחיי היום-יום שלך, תחילה עליך לזהות אילו אנשים, מקומות ודברים מקדמים חשיבה שלילית. אולי זו היתרה בחשבון הבנק שלך, או אולי זה עמית לעבודה שתמיד מתלונן. אתם לא יכולים לשנות מצבים מסוימים, אבל אתם יכולים לשנות את אופן התגובה שלכם אליהם ולהבין אותם. זה מתחיל בתשומת לב למה שגורם לכם להרגיש עצובים או חרדים או כל זוג אחר של מחשבה שלילת.

נהלו יומן

יש דיאלוג מתמשך, או "דיבור עצמי", המתרחש תמיד במוח שלכם במהלך. הדיבור העצמי הזה לוקח את העולם סביבכם ועורך הערכות לגבי עצמכם ואחרים. אז קחו את הזמן כדי להתחיל לשים לב למגמות מעניינות בדיאלוג הזה. האם חשיבה זו מבוססת על עובדות? או שבדרך כלל זה נוטה לכיוון הלא רציונלי, תמיד מניחים את הגרוע מכל? רשמו את הדיאלוג הזה בתוך היומן – ובדקו כל סיטואציה על מול עיוותי החשיבה השונים.

אתגרו את החשיבה שלכם

אם אתם רואים את עצמכם קופצים למסקנות, או תמיד ממעיטים בחיובי לגבי עצמכם, אז אתם צריכים להגביר ולהוסיף קצת חשיבה חיובית לדיבור העצמי שלכם. ללמוד להתמקד בחיובי ולעודד את עצמכם זה הרבה כמו חיזוק שריר. אתם צריך להפעיל את המוח שלכם כל יום כדי לפתח יכולת חשיבה חיובית, לסלוח לעצמכם כשאתם עושים טעויות וללמוד לתת לעצמכם קרדיט כשאתם משיגים מטרה.

# כתבו רשימת מלאי

אם אינכם בטוח היכן אתם מדורגים בכל הנוגע להערכה עצמית, בדיקת מלאי של התכונות האישיות שלכם יכולה לעזור. אם אתם מוצאים את עצמכם מפרטים יותר חולשות מאשר חוזקות, זה עשוי להיות סימן לכך שאתם נוטים להיות קשים מדי עם עצמכם. שקולו אילו כישרונות, יכולות ותשוקות לא רשמתם או אולי אפילו לא גיליתים עדיין. לעולם אל תניחן שאתם יודעים הכל על עצמכם ועל מה שאתם מסוגלים. אנשים עם הערכה עצמית גבוהה משאירים מקום לגילוי עצמי בכל יום.

# שימו בצד את השלמות

שלמות היא פשוט בלתי אפשרית עבור אף אדם. שחרו. יש לנו נטייה לחוות ולשאוף את לשלמות; כתוצאה מכך יש לנו נטייה לשפוט כל דבר האם הוא מושלם או לא. עם זאת, זו רק יצירה סינתטית של החברה. זה לא קיים. האויב של הטוב הוא טוב יותר. במקום זאת, תפסו את ההישגים שלכם בזמן, ותכירו בהם וביכולות שלכם שהובילו לשם.

זה הכרחי ללמוד מהטעויות שעשית בחיים. זה לא אומר שאתה אדם לא טוב או לא מוצלח, זה רק אומר שעשיתם טעות בחישוב כמו כולם. טעויות הן הזדמנות ללמידה ולצמיחה, אם רק תתאמצו לדחוף את עצמכם מהצער או הדיבור העצמי השלילי.

# תפסיקו להשוות את עצמכם

אנשים אחרים לא יכולים להיות הסטנדרט בכל הנוגע להערכה העצמית שלכם. הסיבה לכך היא שתמיד תמצאו מישהו שנראה טוב ממכם או מסוגל יותר ממכם בכל זירת חיים. מדיה חברתית בהחלט לא עוזרת, שכן חוקרים גילו שאנשים שבודקים מדיה חברתית בתדירות גבוהה נוטים יותר לסבול מדימוי עצמי נמוך. הזכירו לעצמכם שאנשים בדרך כלל חולקים רק את החלקים הטובים ביותר בחייהם ברשתות. החיים שלכם צריכים להיות בקנה המידה של עצמכם ולא של החיים של אחרים, כי מה שטוב לכם אולי לא יהיה טוב למישהו אחר, ולהיפך. הזכירו לעצמכם שבכל פעם שאתם עושים שיפור או מונעים מעצמכם לחזור על טעות, אתם מתקדמים.

# הגדירו ציפיות מציאותיות

שום דבר לא יהרוג את ההערכה העצמית שלכם יותר  מהגדרת ציפיות לא ריאליות. לפעמים הציפיות שלנו הרבה יותר קטנות, ועדיין חמקמקות. בדוקו את הציפיות שלכם אם הן מציאותיות ומסוגלות לרצות אותכם. ההערכה העצמית שלכם תודה לך אם תעשה זאת.

זה עשוי לסייע לכם בנוסף למנוע את מעגל הביקורת השלילית על עצמכם שמחזק את ההערכה העצמית השלילית שלכם. לאחר שאנו יוצרים ציפיות מציאותיות בחיינו, אנו מסוגלים לעצור את עצמנו על כך שאיננו עומדים במטרה אידיאליסטית כלשהי.

# הכירו בהצלחות שלכם

לעתים קרובות אנשים עם הערכה עצמית נמוכה יבטלו את ההצלחות שלהם ויזקפו אותן כמזל או סיכוי. הם עשויים להתמקד בלהיות מושלמים במקום להדגיש מה הם השיגו עד כה. אנשים עם הערכה עצמית גבוהה לוקחים את הזמן כדי לחגוג את ההישגים שלהם. הם אומרים, "תודה", כאשר אנשים מחמיאים להם, במקום לבטל את השבחים שלהם. זה לא אומר שאנשים עם הערכה עצמית גבוהה הם יהירים או נרקיסיסטים; הם פשוט מאמינים ביכולות שלהם ומכירים בהצלחות כשהן מתרחשות.

עוברים פרידה, מסיימים מערכת יחסים או התגרשתם?

אף אחד לא מכין אותכם לתקופות בחייכם שבהן הכל משתנה ברגע, ואתם חייבים להרים את השברים לבד ולהתחיל לבנות את עצמכם מחדש.

אין רגע שבו אנחנו רוצים לעבור זמנים מאתגרים, גירושים, פרידה, התמודדות עם בגידה, למידה על התעללות רגשית, ובכל זאת לעיתים אנחנו נאלצים להתמודד עם מציאות קשה ולא רצויה. להסתכל על מי שהייתם במערכת היחסים שלכם ולהרגיש אבודים, שבורים ומודאגים שלעולם לא תרפאו.

אחד הדברים הכואבים ביותר שאתה יכול לחוות הוא שהשטיח נשלף מתחתיכם וצריך לקבל שהחלום שבניתם ועמלתם הפך לעי חורבות. ריפוי ממה שעברתם בעבר היא משימה לא פשוטה, אבל היא הכרחית כי מגיע לכם יותר ממה שקיבלתם.

עכשיו יש לכם הזדמנות לעבור מהפך, לכתוב מחדש את הסיפור שלכם ולבנות את החיים שלכם מחדש.

אבל יש אור בקצה המנהרה. האתגר הגדול שלכם יהיו להתעלות מעל מה שעברתם והפרס יהיה אחרי שתצאו מהצד השני חזקים יותר.

תהליכים קבוצתיים

100 ימים No Contact

השיטה המהירה ביותר להתמודד עם קשר רעיל היא להכנס למצב של No Contact – ניתוק מגע מוחלט, התרחקות מוחלטת מאדם הרעיל והפסקת כל סוג של יצירת קשר עימו, כדי ליצור מרחב אישי מוגן ובריא יותר עבור עצמך. 

עם זאת המציאות מראה, שרב הנפגעים במערכת יחסים רעילים, נשברים וחזרים שוב ושוב לתוך הקשר הרעיל.

תוכנית 100 ימים של No contact נועדה ליצירת מרחב מוגן שיעזור לכם לצלוח את המצב של ניתוק הקשר. 

הליווי כולל:

  • מפגש הכרות קבוצתי בן שעה
  • מפגש תמיכה קבוצתי שבועי בן שעה – בו נתרגל סיטואציות מהחיים
  • ליווי צמוד בקבוצת ווטס אפ סגורה לחברי הקבוצה

100 ימים של חוסן מנטלי

תהליך ליווי קבוצתי בן 12 מפגשים בהנחיית עדי מור הרשי לבניית החוסן המנטלי, על ידי שימוש בכלים שונים:

  • תודעת אושר
  • בניית ערך והערכה עצמית 
  • מודל התמודדות עם סיטואציות מורכבות

הליווי כולל:

  • פגישה קבוצתית של שעה וחצי
  • תרגול יומי בקבוצת הווטס אפ הסגורה של הכלים הנלמדים