0504-601-986

6 דרכים לבנות את עצמך מחדש אחרי התעללות נרקסיסטית

תוכן עניינים

עדי מור הרשי -
מלווה ומאמנת להתמודדות והחלמה ממערכות יחסים רעילות ונרקסיסטיות

עדי היא מלווה בתהליכי פרידה וגירושים המתמקדת בריפוי והחלמה, כולל ממערכות יחסים רעילות ומערכות יחסים נרקסיסטיות.

בין אם קיבלתם את ההחלטה להישאר עם בן.ת הזוג שלכם, או שכבר עזבתם את זה ושחררתם את עצמכםמהנרקיסיסט.ית בחייך – אלו 6 טיפים לבנות את עצמכם ואת עתידכם מחדש בעקבות התעללות נרקיסיסטית.

#1 חמש את עצמך בהבנה

הבנה ומודעות הם חלק מכלי הנשק הגדולים ביותר שיש לנו כדי להילחם בהתעללות נרקיסיסטית ובהשפעות ארוכות טווח שהיא מותירה לנו לאחר מכן. ככל שנבין יותר איך נרקיסיסטים עובדים, כך נוכל לראות טוב יותר את הנזק שנגרם לחיינו שלנו. 

לימדו כל מה שאתם יכול על נרקיסיסטים וכיצד הם עובדים. אל תפחדו לערוך השוואות היכן שלא ניתן להימנע מהן, ואל תפחדו לראות את עצמכם בתוך הקורבנות ובהשפעות הנוראיות שההתעללות עלולה להשאיר.

ככל שנדע יותר, כך נבין יותר את עצמנו וכיצד הגבנו להתעללות שעברנו. אתם תראו את החלקים של האישיות שלכם שהשתנו בעקבות ההתעללות, ותוכלו לראות מה צריך להחזיר את הגלגל אחורה מה צריך לתקן ומה צריך לשחרר. אל תירתעו מהאמת האכזרית. אל תפחד להיות כנים עם עצמכם, לגבי עצמכם וגם לגבי בן.ת הזוג שלכם. ברגע שאתם מבינים ומקבלים בהבנה את מה שקורה, אתם יכול להיות פרואקטיבי בתיקון זה.

#2 דע את הערך שלכם

הכרת הערך שלנו היא דבר רב עוצמה, וזה גורם לנו להיות פחות מוכנים להתפשר על הדברים החשובים. יש לנו הזכות לאושר ולכוח בעולם הזה בדיוק כמו לכל אחד אחר. מערכות יחסים אינן קשורות למאזן הכוחות בין הצדדים, אלא לבנות משהו ביחד. כאשר אתם יודעים את הערך של מה שאתם מביאים לשולחן, אתם תסרבו לתת לחלקים החשובים האלה של תחושה העצמי להישלט על ידי אחרים.

התחילו לאמץ את העובדה שאתם ראויים כמו כל אחד אחר על הפלנטה הזו. מגיע לכם אהבה. מגיע לכם כבוד. מגיע לכם לקבל את הדברים שאתם רוצים ושאתם צריכים, במיוחד כשאתם עובדים קשה כדי להשיג אותם. השתמשו בידע הזה כדי לעמוד על הדברים שחשובים לכם ולהפוך אותם לבסיס של כל מה שאתם עושים.

"יש לי זכות לזה." אימרו את זה לעצמכם לפחות שלוש פעמים ביום ותאמינו בזה. הפסיקו לאפשר למישהו אחר לקחת את המקום בו נועדתם להיות והתחילו לאמץ את קדושת חייכם. תשכחו להסתכל על הדברים במונחים של הם לעומת אנחנו – ודעו שהמסע שלכם הוא היחיד שאתם אחראים עליו. כשאתם יודעים מה הערך שלכם, אתם תפסיקו לקבל התנהגות רעילה ולסנן סובבים שפוגעים במי שאתם. כשאתם רואים שיש לכם זכות לאושר בדיוק כמו לכל אחד אחר, אתם תבטיחו שתקבלו אותו.

#3 הגדירו את הגבולות

גבולות הם דבר מדהים, הם עוזרים לנו לשמור על רווחתנו ולהגדיר את מערכות היחסים שלנו בדרכים יציבות ויעילות יותר. כאשר אתם מסתמכים על הגבולות שלכם כדי לאשר מחדש את הקווים של מי אתם באמת ומה אתם רוצים – אתם מקלים על הסובבים להבין מה מצופה מהם. אתם גם מקלים על עצמכם לבטא את הצרכים שלכם, ומקלים על העולם שסביבכם להבין היכן טמונים הגבולות ומדוע. הגדירו את הגבולות שלכם אם אתם רוצים ללמוד כיצד להגן על עצמך מפני פלישות נרקיסיסטיות עתידיות.

תאהבו את הגבולות שלכם. תחגגו אותם. אם אתם לא יודעים מה הם, התחילו לבלות זמן קבוע לבד עם עצמכם וחישבו על הדברים שיכולים לעזור לך להגדיר אותם. שאלו את עצמכם שאלות כמו "איך אני מצפה שיתייחסו אליי?" או "איזו איכות של אדם אני לא יכול לסבול במרחב שלי?" תשובות אלו יכולות להגדיר ולקבוע מה חשוב לך ומה לא.

הקדישו כמה זמן שאתם צריכים בהיכרות עם קווי הגבולות שלכם, אבל אל תעצרו רק שם. החלק החשוב ביותר של הגדרת הגבולות שלכם, הוא לא רק להציב אותם, זה ללמוד לשמור עליהם. אם אתם אומרים שמשהו הוא אזור "אסור ללכת", וודאו שאתם מפעילים את ההשלכות כאשר קו זה נחצה. 

#4 תחגגו את מי שאתם (ומי שאתם רוצים להיות)

דרך מצוינת לחזור למסלול של מי שאתם הוא ללמוד איך לחגוג את האדם שאתם. נרקיסיסטים מרחיקים אותנו מתחושת העצמי, כי חוסר היציבות הזה מקל עליהם לשמור על השליטה. כשאנחנו לא רק מחבקים את מי שאנחנו, אלא חוגגים את זה, אנחנו לוקחים בחזרה את הכוח שלנו ומסירים את השליטה ממישהו שאחרת היה מזלזל בנו. תחגגו ולמדו איך לחגוג את מי שאתם רוצים להיות. תפסיק לאפשר לדעות של מישהו אחר להשפיע על מה שאתם יודעים שאתם אמור להיות ולעשות.

בדיקו מחדש את החוזקות שלכם. קחו בחשבון גם את החולשות שלכם. הסתכלו על שניהם זה לצד זה כדי לראות את התמונה השלמה שהם יוצרים. אולי אתם כבר חוגגים כמה מהחוזקות שלכם, אבל אתם צריך ללמוד לחגוג גם את החולשות שלכם. אל תאפשרו לחסרונות של נרקיסיסט למנוע ממכם לראות החוזקות והיכולות שלכם.

תחגגו את מי שאתם, אבל תתרגלו להסתכל גם על העצמי העתידי שלכם. דמיינו את מי שאתם רוצים להיות בעוד 10 או 20 שנים מהיום. התמקדו בדימוי הזה והשתמשו בו כדי לעורר את עצמכם מהנתיב של התעללות נרקיסיסטית. הכירו בצעדים שעשיתם בכל פעם שאתם עושים צעד לקראת הפיכתכם לאדם הזה. אל תמעיטו בהישגים שלכם לא משנה כמה קטנים הם עשויים להיראות. כל תנועה קדימה (והרחק מנרקיסיסט) היא מהלך בכיוון הנכון. תחגגו את מי שאתם והתרגלו לחגוג את הצעדים שאתם עושים לקראת הפיכתכם לאדם שתמיד רציתם להיות.

5# הישענו על רשתות התמיכה שלכם

רשתות התמיכה שלנו יכולות להיות חשובות לאין ערוך במאבק להחזיר את החלקים של תחושת העצמי שלנו. דרך החברים, המשפחה והאהובים שלנו, אנו רואים תמונה גדולה ושלמה יותר של הערך שאנו מביאים לעולם הזה. לעתים קרובות הם רואים אותנו באור חיוב כשאנחנו למטה ויכולים לראות רק את הדברים הרעים; ולעתים קרובות הם רואים עוצמות שאיננו מסוגלים לקבל בתוך המערבולת של זלזול, הקטנה וסבל של היחסים הנרקסיסטים. התחברו לרשתות התמיכה שלכם אם אתם רוצה לחזור למי שאתם, ותנו להן להיות האור המנחה בחזרה לתחושה העצמי שלכם.

פנו אל מעגלי השייכות החשובים ביותר – משפחה וחברים, הרחיבו ובנו מעגלים חדשים אם צריך. פתחו את חוויותיכם והודיעו להם על נקודת המבט הרגשית ואת המצב בו אתם נתונים כרגע. תנו לרשתות התמיכה שלכם לעשות את מה שהן נועדו לעשות: לתמוך. אל תפחדו ואל תתביישו לתת להם לראות אותכם כפי שאתם חושבים שאתם, כדי שיוכלו להראות לכם מי אתם באמת.

כאשר אנו נפתחים בפני אהובינו, אנו יכולים למצוא שוב את הביטחון שלנו ולמצוא השראה (ומוטיבציה) להשתחרר מההתעללות הנרקיסיסטית שהורסת את תחושת העצמי שלנו. אל תאפשרו לפרידה ממושכת או סיטואציות מביכות מהעבר (שלעיתים מוזנת בעקבות ההתעללות הנרקסיסטית)  למנוע ממכם לפנות לאנשים שרוצים לעזור לך יותר מכל – תתפלאו לגלות איזה זכרון קצר יש לאנשים. הישענו על רשתות התמיכה שלכם ואפשר להן לתמוך בכם כאשר אתם מרגישים כאילו אינכם מסוגלים להמשיך להתקדם. אין בושה להסתמך על אחרים לנחמה, עידוד או עזרה.

#6 תתאהבו בעצמכם

אין אף אחד על הפלנטה הזו שמסוגל לאהוב אותכם בצורה מלאה כפי שאתם מסוגל לאהוב את עצמכם. זה בגלל שאתם היחדים שיש לו מושב בשורה הראשונה לכל חוויה שחוויתם אי פעם, ולכל היבט של מי שאתם. אתם היחידים שאי פעם יראו את כל מגוון הכישורים והפגמים שלכם ואז תהיו שם איתכם בסוף בלי קשר אליהם ואפילו למרות הקשר אליהם. כשאתם אוהבים את עצמכם, אתם לומדים איך לאהוב אחרים – ואתם לומדים איך להתגבר על אלה שניסו להכחיש את מי שאתם.

הקדישו קצת זמן להתאהב בעצמכם (שוב או בפעם הראשונה). בנו שגרה יומיומית של "זמן עצמי" שמאפשרת לכם להיות אחד על אחד עם הגוף הזה והאדם הזה שאתם תבלו איתו לנצח.

תסתכלו על החוזקות שלכם. להתענג עליהם. הכירו בערך שהם מביאים לחייכם ובהזדמנויות שהם יצרו עבורכם. שקולו – במלואו – כיצד הם הופכים אותכם לאדם ייחודי ומעוגל יותר. לאחר מכן, הקדישו זמן לחולשות שלכם והקשיבו לשיעורים שהם צריכים ללמד אתכם. כשאתם לומדים איך להתאהב בשניהם, אתם לומדים איך להתאהב במי שאתם. עזבו את הטעויות, החזיקו בשיעורים והבינו שאתם לא מוגדרים על ידי החוויות שלכם. אתם מוגדר על ידי התגובות שלכם אליהם.

מחברים את הכל ביחד…

חמשו את עצמכם בהבנה ולמדו הכל על נרקיסיסטים, וכיצד הם פועלים כדי להרוס את מי שאנחנו ולשלוט בהתנהגות שלנו. אנחנו אלה שמחליטים איך אנשים יתייחסו אלינו. השתמשו בידע כדי להתעמת עם הדרכים שבהן אתם עוברים מניפולציה, שליטה או הפרדה אחרת מהאני האמיתי שלכם. דעו את הערך שלכם והבינו שיש לכם זכות להגן על רווחתכם. הגדירו את הגבולות שלכם ואל תפחדו לבצע את ההשלכות המתאימות במידת הצורך. תחגגו את מי שאתם והפסיקו לאפשר לביטחון העצמי והאמונה שלכם להישחק על ידי מישהו שדואג רק לצרכים האנוכיים שלו. הישענו לרשתות התמיכה שלכם ותנו להן להיות המראה שיכולה לעורר בכם השראה לראות את היופי במי שאתם. רק בגלל שההתעללות השפיע עליכם לא אומר שאי אפשר להפוך אותכם לטובים וחזקים יותר ממה שהייתם אי פעם קודם. התחייבו לשגשג בעקבות התעללות נרקיסיסטית ועשו זאת על ידי לימוד כיצד להתאהב בעצמכם בכל יום ויום.

עוברים פרידה, מסיימים מערכת יחסים או התגרשתם?

אף אחד לא מכין אותכם לתקופות בחייכם שבהן הכל משתנה ברגע, ואתם חייבים להרים את השברים לבד ולהתחיל לבנות את עצמכם מחדש.

אין רגע שבו אנחנו רוצים לעבור זמנים מאתגרים, גירושים, פרידה, התמודדות עם בגידה, למידה על התעללות רגשית, ובכל זאת לעיתים אנחנו נאלצים להתמודד עם מציאות קשה ולא רצויה. להסתכל על מי שהייתם במערכת היחסים שלכם ולהרגיש אבודים, שבורים ומודאגים שלעולם לא תרפאו.

אחד הדברים הכואבים ביותר שאתה יכול לחוות הוא שהשטיח נשלף מתחתיכם וצריך לקבל שהחלום שבניתם ועמלתם הפך לעי חורבות. ריפוי ממה שעברתם בעבר היא משימה לא פשוטה, אבל היא הכרחית כי מגיע לכם יותר ממה שקיבלתם.

עכשיו יש לכם הזדמנות לעבור מהפך, לכתוב מחדש את הסיפור שלכם ולבנות את החיים שלכם מחדש.

אבל יש אור בקצה המנהרה. האתגר הגדול שלכם יהיו להתעלות מעל מה שעברתם והפרס יהיה אחרי שתצאו מהצד השני חזקים יותר.

תהליכים קבוצתיים

100 ימים No Contact

השיטה המהירה ביותר להתמודד עם קשר רעיל היא להכנס למצב של No Contact – ניתוק מגע מוחלט, התרחקות מוחלטת מאדם הרעיל והפסקת כל סוג של יצירת קשר עימו, כדי ליצור מרחב אישי מוגן ובריא יותר עבור עצמך. 

עם זאת המציאות מראה, שרב הנפגעים במערכת יחסים רעילים, נשברים וחזרים שוב ושוב לתוך הקשר הרעיל.

תוכנית 100 ימים של No contact נועדה ליצירת מרחב מוגן שיעזור לכם לצלוח את המצב של ניתוק הקשר. 

הליווי כולל:

  • מפגש הכרות קבוצתי בן שעה
  • מפגש תמיכה קבוצתי שבועי בן שעה – בו נתרגל סיטואציות מהחיים
  • ליווי צמוד בקבוצת ווטס אפ סגורה לחברי הקבוצה

100 ימים של חוסן מנטלי

תהליך ליווי קבוצתי בן 12 מפגשים בהנחיית עדי מור הרשי לבניית החוסן המנטלי, על ידי שימוש בכלים שונים:

  • תודעת אושר
  • בניית ערך והערכה עצמית 
  • מודל התמודדות עם סיטואציות מורכבות

הליווי כולל:

  • פגישה קבוצתית של שעה וחצי
  • תרגול יומי בקבוצת הווטס אפ הסגורה של הכלים הנלמדים